Translate

lørdag 5. januar 2013

Skalldyr suppe med foccacia brød..

Jeg er absoulutt INGEN kokk, men jeg liker å prøve meg på kjøkkenet en gang i blant :)
I helga fikk jeg akutt lyst på skaldyr suppe og foccacia brød, og siden google er min venn så fant jeg fort en oppskrift jeg ville prøve. Den fant jeg her. 

Skalldyr suppe:
3 stk charlottløk
3 stk fedd hvitløk
2 ss smør
2 ss tomatpure
2 bokser hermetiske hakkede tomater
8 dl fiskekraft (Kjøpte fryst fiskekraft fra Ravnkloa, som er en lokal fiskebutikk her i Trondheim)
3 dl tørr hvitvin
1 stk purre
1 stk fennikel
400 gram breiflabb
1 kg fersk blåskjell
Smak til med:
  salt
  pepper
Fremgangsmåte:
Først finhakket jeg charlottløken, hvitløk og fennikel og surret det godt med smør i en gryte.
Tilsett så purre, tomater, fiskekraften og hvitvin. Kok opp, og la det trekke i 8-10 minutter uten lokk.
Dette tilberette jeg i god tid før servering.
Likefør servering lot jeg suppen få et oppkok. Så tilsatte jeg breiflabben som var skjært i terninger.
Smak til med salt og ellers krydder som du liker :)

Blåskjellene tilberette jeg slik:
2-3 charlottløk og 2 fedd hvitløk surret i litt smør.
1 glass hvitvin i panna.
Dampet blåskjellene til de åpnet seg.

Serveres med foccacia brød og aioli :)







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar